roanne.reismee.nl

Up to Brasil!!

Inmiddels zijn we in Sao Paulo en zijn we even in het hostel om vanavond weer met de bus verder te reizen naar Ouro Preto een relatief onbekend dorpje voor toeristen (1 buslijn en 2 hostels, zegt genoeg) maar staat bekend om zijn vele kerken en mooie verlichting. Dus we zijn benieuwd!!

Mijn laatste blog is geografisch gezien al weer even geleden gezien we inmiddels Puerto Iguazu, Florianopolis en Sao Paulo hebben aangedaan. Een ‘kleine' update dus:

Naar weer twee busritten (eerst van Montevideo naar BA en van BA naar Iguazu) kwamen we aan in Puerto Iguazu. En bij een hostel met zwembad, dus daar hebben we even keurig gebruik van gemaakt! De volgende dag gaan we de Iguazu watervallen bezoeken maar je kan er vanaf de Argentijnse kant en Braziliaanse kant in. We hoorde eigenlijk wel van iedereen dat de Argentijnse kant beter was want dan kon je echt heel dicht bij de watervallen komen. En zo geschiedde de volgende dag op naar Iguazu!
Het park bestaat uit allerlei wandelroutes eentje onderlangs de watervallen, eentje bovenlangs de watervallen en eentje ‘over' de watervallen. Er was ook nog een optie om voor de watervallen langs te lopen op een eilandje maar omdat het water te hoog stond gingen er geen bootjes naar de overkant. Maar niet getreurd er was nog een hoop te bewandelen. We begonnen met bovenlangs en spotte al snel naast de geweldige waterpartijen de wilde dieren! Een kleine opsomming van de hele dag: neusberen, schildpadden, gordeldieren, spinnen, krokodil en veel lieftallige vlinders om het weer wat aangenaam te maken ;) Het is zo immens om te zien hoe groot de watervallen zijn en hoeveel water maar blijft komen! En de kracht dat het heeft. Daarna de route onderlangs waar je door alle damp gewoon ook helemaal nat werd, maar gezien het tempratuurtje was het wel echt even heerlijk! En daarna eigenlijk het hoogte punt ‘over' de watervallen. Met een boemeltreintje werden we naar het juiste punt gebracht en liepen we over de massale rivieren die al het water richting de watervallen bracht. Om uiteindelijk bij de watervallen zelf uit te komen! Als het water naar beneden ‘valt', valt er zoveel te gelijk, gezien het weer veel regenbogen, helaas daarentegen weer geen potten goud :( En wat een uitzicht!! Heb naast foto's ook video's gemaakt en zou kijken of ik ze straks ook nog up kan loaden. Een lange maar heerlijke dag hebben we het in het park rond gebracht en zoveel gezien!! Hmm ik kom er net achter dat de video's denk ik niet gaat lukken dus dat wordt Youtuben mocht je geïnteresseerd zijn ;)
De volgende dag moesten we alweer door naar Florianopolis.

Florianopolis of te wel Floripa is echt een surfstadje met zijn 42!! stranden biedt het dus genoeg uitdaging. Het is meer een schiereilandje eigenlijk. Wij zaten in het Lagoa gedeelte beetje uit het oude centrum weg en dicht bij de stranden in de buurt. Een leuke wijk met veel barretjes en zon zee strand winkels. Bij aankomst bij de busterminal moesten we even zoeken naar de juiste bus voor ons hostel toen we werden aangesproken door een man of we naar Lagoa Hostel moesten. Ehm.. ja eigenlijk. Hij werkte daar en zou iemand die gemaild had komen oppikken maar kon haar niet vinden, het gevolg wij hadden gewoon een free transfer naar ons hostel! Voor de zekerheid bij de heren wel even het hostel gecheckt of het dezelfde was.. you never know ;) Deze eerste dag stond in het teken tot rust komen en shoppen :) gezien ik geen echte teenslipper mee had een mooi moment om deze in een echte Havaianas shop met een te ruime keuze uit te mogen gaan zoeken. En ja daar moest ook dan nu ook wel een matching Sarong bij. Dus niet veel later een sarong in dezelfde kleuren (blauw, oranje, zwart, wit) weten te vinden! Helemaal happy een relaxed dagje dus gehad, s'avonds naar het eten zaten we nog met wat mensen aan de tafel toen de jongen tegen over mij, tegen de jongen naast mij seinde dat hij iets uit mijn nek moest halen. Het ging erg snel maar zag vervolgens een kakkerlak op de grond terecht komen!! AAA!! Daar kan ik dus echt zo niet tegen! De hele avond had ik het gevoel dat het overal kriebelde.
De volgende dag moesten we een keuze maken, want naar strand wilde we gaan. Het hostel bood elke ochtend gratis transfers aan naar één van de stranden en voor deze dag was dat Joaquina. Waar ook nog eens de nationale surfkampioenschappen waren. Dus een geschikte match om dit strand het eerste te bezoeken. En wat een golfen!! Heerlijk! Een gedeelte van het water was voor de surfers en werd door strandwachters goed in de gaten gehouden of daar geen mensen gingen zwemmen. Het was leuk om te zien hoe de surfers bezig waren en genieten van de golven! We hebben ons zelf verbaasd door van 10:00 tot 18:00 op het strand te zijn geweest en ons niet te hebben verveeld! Deze avond was ik dan ook uitgeput en ben naar wat Camparina's mijn bedje in gedoken.

Dag twee, ander strand.. Dit keer gingen we voor Barra Lagoa een wat rustiger strand die nog wat wandelroutes heeft om bij een verborgen strand uit te komen en bij een nog verborgener strand, haha. Uiteindelijk liepen we op het heetst van de dag dit pad (niet handig) en dachten soms echt dat we niet goed liepen. Maar dan kwamen we ook weer wat mensen tegen en gaven we onszelf hoop. Het meest verborgen strand is eigenlijk geen strand, en wordt ook wel een natuurlijk zwembad genoemd door de baai die is gecreëerd van rotsen en er geen golfen zijn. Het minder verborgen strand is echt een inham en was best rustig dus hier hebben wij onze handdoekjes uitgelegd en wat uurtjes ons vermaakt. Grappig hier dat je vissen kon zien zwemmen, het water was zo helder! We zijn uiteindelijk ook niet meer bij het echte strand geweest maar terug naar het hostel om Floripa bij nacht te gaan verkennen. De schoonmaakster van dit hostel, 54 jarige dame, gaat al elke avond los in de bar bij het hostel maar wist ons in een mexiaanse kroeg te verassen met zeer fraaie dansmoves, echt respect voor deze dame, en stond dan in het begin ook in haar eentje helemaal los te gaan. In deze kroeg had je ook een tequila man rondlopen. Je kreeg al dan niet geblinddoekt één shotje vanuit de fles en eentje van uit het glas met beetje sambal, of iets scherps iig, dan kreeg je een ‘klap' op je hoofd en werd je hoofd heen en weer geschud. En werd er één over ander kracht lied gezongen. Erg grappig, erg heftig ;) Enfin het werd weer eens een late avond en de volgende dag stelde ik ook weer weinig voor. Ben een slechte leerling zullen we maar zeggen.

We gingen naar Mole Beach, de golven van het eerste strand waren al indrukwekkend maar dit sloeg echt alles. Je kon zelfs aan het begin van het strand bij een golf al niet blijven staan. Maar wel echt gaaf. Dit was ook alweer de laatste dag in Floripa, dat ging echt snel. Maar als niet surfer is het ook wel goed geweest want naast strand is er ook niet zo heel veel. Naja het oude centrum, waar we eigenlijk alleen maar zijn geweest toen we arriveerden en weer weggingen. Misschien voor een volgende trip ;) De foto's die ik toevoeg zijn alleen van de trip door Barra de Lagoa, ivm seafty on the beach ;) haha.

Op naar Sao Paulo! Waar we eigenlijk van veel mede backpackers niet veel positieve verhalen over hadden gehoord. Het is alleen maar een grote stad en niet meer dan dat. Toch wilden we het ook zelf even zien en hebben hier 1 nacht geboekt, maar met gunstige bustickets wel zo geregeld dat we er twee hele dagen kunnen blijven. En misschien ook wel door de negatieve verhalen vond ik Sao Paulo best wel mooi. Het is een grote stad, maar heeft veel mooie gebouwen en leuke straatjes. Wel zijn de door ons gevonden parken een beetje tegenvallend maar het heeft zeker veel te bieden en ziet er goed uit. Dag 1 hebben we de walking tour uit de lonely planet gedaan en veel gezien. We zijn ook nog de hoogte ingegaan en een uitzicht op 160 meter 360 graden gezien! Hoe geweldig en hoe groot! Een van de hoogste gebouwen van de stad, de bank, biedt dit gratis aan. Dus altijd leuk ;) De tweede dag twee shopping streets bezocht met allemaal kraampjes etc. maar wat was het druk!! We hadden het idee dat de vakantie hier net was begonnen. En helaas de zoektocht naar een groot park mislukte nadat we verkeerd ergens uit kwamen en we anders weer nog via een ander punt met bus moesten reizen. Er zijn hier in het weekend volgens de papieren veel leuke ‘souvenirs'marktjes maar daar kunnen we helaas niet op wachten. En reizen dan vanavond ook weer verder richting Ouro Preto.

Door multitasking staan inmiddels alle foto's van de drie plaatsen ook online :)

Liefs!

wilma makkink

Geniet van je tijd.....wij hebben donkere dagen voor de kerst! En die potten met goud aan het einde van de regenboog.....die vind je nog wel een keer.!
Groeten

Gerrie Groot Obbink

Hoi Roanne,
Wat schrijf je toch ontzettend leuke verhalen. Dit is een plezier om te lezen. Ik wens je nog heel veel leuke dingen deze reis. GENIET ervan.
Groetjes Gerrie

henk

Roanne en Kim
Wij wensen jullie hele fijne en warme Kerst (hier is het trouwens ook niet koud)
Bedankt voor de kaart en hartel. groet
Ans en Henk

HENK EN ANNIE

Voor Roanne en Kim,

Mooi, om jullie verhalen te lezen en vanuit het Gelderse Laren, wensen wij jullie een goede jaarwisseling, op een byzondere locatie.

De beste wensen van Henk en Annie