roanne.reismee.nl

Het kerstverhaal (Rio de Janeiro)

Voor jullie die misschien tussen kerst en oud&nieuw vrij zijn heb ik weer even wat leesvoer ontwikkeld, en voor de harde werkers een mooi moment om even iets anders aan het hoofd te hebben ;)

Waar de aankomsttijd aanduidingen van onze bustickets vandaan komen is voor ons altijd een groot raadsel. Altijd komen we minimaal wel 2 uur later aan. Dus toen er op de ticket stond 05:00 aankomst in Rio, dachten we naja uurtje of 7,8. Dan ff op de terminal de bustickets richting Salvador regelen en richting het hostel. Maar uitgerekend deze rit kwamen we om 05:00 aan. En daar stonden we dan, bijna alle busmaatschappijen waren nog gesloten met hun desks dus gingen we ergens zitten en gedeeltelijk wakker blijven. Want al zo vroeg naar het hostel had nog geen zin en dan zouden we in de aankomende dagen nog een keer terug moeten naar de busterminal om tickets te regelen.
Dus we hebben even keurig gewacht, tickets geregeld en taxi richting het hostel genomen. We moesten even wachten maar konden gelukkig snel inchecken. Het weer was heerlijk dus de bestemming van vandaag was snel uitgezocht: Copacobana beach! We legde onze sarongs uit en de buren wilde wel even op onze tas passen. Dus zeldzaam doken we samen de zee in! De golven waren niet zo groot, het water was niet helder en er dreef troep in.. hmm... is dit Copacobana beach? Het strand is leuk maar het water nou niet echt je van het. Maar als het rond de 35 graden is, is elk water natuurlijk heerlijk. We kwamen er al wel snel achter dat we eigenlijk wel een parasol moesten en gezien de stoelen ook niet duur waren ons maar even heerlijk in de schaduw geparkeerd en zo nog een lekker lang dagje strand volgehouden. Ik moest ook echt naar de kapper, ik draag al poosje mijn haar in een staart en er was geen model meer in terug te vinden. Dus opzoek naar een kapper! Je had wel kapper zaken waar opstond Englisch sproken maar daar betaalde je dubbel zoveel! Dus bij een echte local kapper, waar ze ook nagels enzo deden had ik een afspraak weten te maken. Om 19:00 de volgende dag, dacht ik. Dus toen ik tot morgen zijn op mijn geweldige portugees kwam ik er achter dat de afspraak voor vandaag was, haha. Oké snel ff douche nemen dus en terug! Ze hadden veel lol om mijn blonde haar en de jongen die mij ging knippen gaf mij een tijdschrift waar ik een haarmodel uit kon kiezen. Daarnaast stond beschreven hoe dat model geknipt moest worden, niet heel erg hoop vol. Maar we kwamen er al snel uit wat ik wilde en toen het duidelijk was ging er een high five door de hele kapsalon omdat we elkaar hadden begrepen haha. Erg leuk zo. Het eind resultaat was nog beter dan verwacht, dus met een feliz natal en een dikke knuffel van iedereen verliet ik met toch wel z'n 5 cm korter haar de kapsalon. De eerste avond verder niet veel bijzonders gedaan.

Vandaag is het 24 december. In Brazilië vieren ze maar twee dagen kerst, kerstavond en eerste kerstdag. Dus vanavond zijn er overal feestjes en hebben gekozen voor het feest wat onder het hostel in het bijbehorende bar plaats vond. Maar eerst een dagje siteseeing! Via het hostel konden we een tourboeken en gingen in totaal met 4 en een guide opstap. Eerst naar het voetbalstadion dat nu in verbouwing is voor het WK van 2014 en waar de finale zou gaan plaatsvinden en die aan 200.000! mensen dan een plek moet geven. We konden er eigenlijk weinig van zien maar het idee was wel leuk. Daarna zijn we naar de carnavalstreet gegaan. Een straat die aan beide kanten uit tribunes bestaat en waar de optocht door heen loopt. Het is echt warm, tegen de 37o graden, maar de airo auto helpt! Hotspot nr 3 was een kerk, het zou eens niet, maar deze was echt bijzonder. Het heeft namelijk niets van een kerk weg maar is meer een hoge ronde piramide. Architectonisch echt bijzonder. Er stond ook weer een kerststal. Opvallend aan de kerststallen die we tegen komen is dat er geen baby in de kribbe ligt. Echt nergens. Misschien dat ie er pas naar kerstnacht in wordt gelegd. Wel opvallend. Daarna zijn we naar Lapa gegaan. Het uitgaansgebied van Rio. Je hebt daar een trap die helemaal kleurrijk is belegd met allemaal kleine tegeltjes, oftewel mozaïek. De guide wees ons op een stuk met Nederlandse wijsheden! Ook kwamen we hier en daar nog meer Nederlandse tegeltjes met plaatsen etc. tegen. Erg leuk! En toen gingen we de Cristroffel berg op!! Waar het jezus beeld staat. Het beeld is echt gigantisch en het uitzicht onbeschrijfelijk. Maar een drukte aan toeristen!! Nergens nog zo vol gezien met toeristen en camera's. En ja wij hoorden er net zo goed bij. Je kon van boven de hotspots ook erg goed zien, het stadion, de paardenrace baan, de drijvende kerstboom!
Hierna gingen we wat eten met z'n alle en zouden daarna naar de Suikerberg gaan. Maar die bleek al dicht te zijn (of de guide wilde gewoon op tijd thuis zijn kerstavond, en terecht) want de tour zou tot half 7 duren. Dus de 26e worden we om 16:00 opgepikt om het vervolg van onze tour te doen.
Kim en ik hebben besloten om vanavond ons eigen kerstdiner te gaan maken! Als eerst vonden we ons toetje; strawberry cheescake ijs!! Voorgerecht tomaten soep.. en als hoofdgerecht.. hmm de keuken in het hostel is niet zo denderend dus zoveel keus hebben we eigenlijk niet.. Een hele kip/kalkoen waar je mee dood gegooid wordt is niet wat voor ons. Dus besluiten voor een salade en vlees te gaan! Gezien het feest laat begint weten we goed tijd te rekken en lekker lang te tafelen door gang voor gang te maken. Dan ineens worden we opgeschikt door knallen, niet normaal! Het blijkt vuurwerk te zijn, dat steken ze hier ook op kerstavond af. Hadden ze ons ook wel even voor mogen waarschuwen ;) Om 12:00 ready to party duiken we de bar in.. een grote koude versierde ruimte staart ons aan.. er is niemand!! Hmm.. we doen nog wat pogingen maar als om 2:00 er nog niet meer dan 5 mensen zijn, houden we het voor gezien. En eindigt kerstavond voor ons.

1e kerstdag gaan we naar Ipenema beach, ‘the place to be' op de weg daarna toe komen we een leuke markt tegen. En ik weet hier een leuke zonnehoed te scoren en we geven beide over aan de Braziliaanse bikini's! De topjes zijn hier echt heel leuk, strepless en met een draai er in. De broekjes laten voor ons wat te wensen of naja eigenlijk dus ook niet ;) Maar weten nog de broekjes met het meeste stof te vinden, haha. Het strand bestaat uit allemaal verschillende spots en elk spot is een beetje voor een type mens, de familie, de sporty's, de gay's etc. we kregen het advies voor spot 9, beetje het sportieve gedeelte denk ik. Gezien het feestdag is zijn sommige straten afgesloten en lopen mensen menigte af en aan. Er wordt gevolleybald, over elastieken gelopen, geskate en geskateboard. Veel te zien dus en het water is schoner dan op Copacobana. We hadden ons al wat verder op het strand een plekje bemachtigd, niet zo dicht bij de zee dus. Want bij copacobana waren ons de golven al opgevallen die ineens meters de strand opgaan en iedereen snel zijn spullen moet pakken. Maar zelfs op deze pek waren we voor één golf niet veilig en moesten we snel handelen om onze spullen droog te houden. Een kleine zoektocht naar kim's slipper, maar die was al snel gevonden. En weer een paar meter naar achter. We hebben heerlijk genoten deze dag en besluiten vanavond uit eten te gaan en de drijvende kerstboom te gaan bezoeken. De kerstboom is echt geweldig! Groot en wisselt van lichtjes en afbeeldingen op de boom, echt leuk!! En uiteraard: We took picture ;) het uiteten werd nog een grotere opgave dan verwacht, veel was dicht en echt hele gezellige tentjes konden we niet vinden. Toch vonden we nog wat leuks maar dan wel in buffet vorm. Achja onze magen hadden inmiddels behoorlijke honger en we hadden al veel gelopen om wat leuks te vinden. Dus hier hadden we dan onze kerstmaal. De airco stond erg hoog, dus was echt koud. Buiten was het warmer ;) En toen begon het gewoon te regenen! En te regenen en te regenen! En met de kou van binnen leek het net Nederland. Dus voor even voelde we ons thuis ;) We wilden eigenlijk nog naar een irisch pub op advies van wat mensen op het strand. Maar de regen maakte ons niet veel enthousiaster. Hoewel het niet koud was hadden we geen zin om zeiknat opzoek te gaan naar een kroeg dus pakte een taxi terug naar het hostel. Dus eerlijk is eerlijk een hele geslaagde kerst was het niet maar wel een onvergetelijke.

De tropische bui houdt het 20 uur vol, dus de volgende dag is er weinig te doen. Gezien Kim niet heel lekker is van vermoedelijk het eten van gister. Dus ook niet zo erg om even wat aan te sterken. En ik had de tour om 16:00 staan om de suikerberg op te gaan. Keurig om 16:00 verschijnt mr Guide, maar met de mededeling dat door de bewolking en regen het vandaag geen succes is maar dat hij morgen de kansen beter in schat. Hmm naja oke dan morgen maar, misschien is kim dan ook al wel beter en kunnen we met z'n tweeën. Jammere nu wel is dat ik de hele dag niets heb gedaan behalve boodschappen voor kim ;) haha nee hoor. Onze dorm is inmiddels opgeleukt door 4 duitse jongens en met hen besluiten we 2e kerstavond te vieren. We bereiden een diner samen, kim knapt er zowaar van op en gaan stappen met z'n vijven. Één van de jongens bleef in het hostel. Op advies van één van de medewerkers kregen we een naam van een club door en gingen daar heen. Bij aankomst waren we helemaal vergeten onze id's mee te nemen. Stom. Maar gelukkig mochten we er in. Het was een leuke club, al leek het meer op een groot huis maar dan nog al donker ;) Veel locals en leuke muziek. Opvallend de duitse jongens zijn lange blonde surfdudes en vallen echt zo erg op, volgens hen een goede spiegel hoe wij ook opvallen haha. Vroeg in de ochtend bereikte we onze bedjes en werden wakker van weer eens een tropische regenbui. Hmm nee hè. Gelukkig klaart het weer al wat sneller op, kim is inmiddels weer terug bij af en ligt met buikkrampen op bed. Ze besluit toch mee te gaan de suikerberg op. Van een afstand is te zien hoe een wolk net over de top van de berg hangt, haha niet veel geluk dus. Het eerste gedeelte van de berg doen we lopend en klimmend, erg leuk en spannend want is nog best wel glad. Helemaal stuk als we boven zijn maar wel weer een lekker gevoel. De overstap van berg gaat via liftjes en we bereiken het hoogste punt. De wolken vallen hier helemaal niet op, het is allemaal alleen niet zo helder. Als we een chinees vragen of zij een foto van ons wil maken wil zij daarna ook met ons op de foto. En een vriend daarna van haar ook. Haha, even zijn wij een toeristische attractie haha. De hike heeft kim niet veel goeds gedaan en ze besluit naar de tour ook direct naar het hostel te gaan bij te komen. Ik wil nog graag down town city centre zien van Rio zien als het donker is ivm belichting, dus besluit hier heen te gaan. Op advies van de guide wordt ik ergens veilig afgezet en krijg nog wat tips mee, blijf waar het druk is en waar het licht is. Ik begin bij Lapa, het uitgaans gedeelte! Helaas is inmiddels de batterij van mijn camera leeg, maar bijkomend voordeel is dat ik me niet bezig hoef te houden met maken van foto's maar gewoon kan genieten van alles. De kleurtjes, barretjes en restaurantjes. Het park is mooi verlicht even als de straten. Grote coca cola flessen van lichtjes brengen veel sfeer. Enigszins wel spannend van het alleen zijn in het donker in Rio en alle indrukken van lampjes en gebouwen loop ik met een veilig gevoel met de menigte mee. Dan kom ik op een groot square aan waar de grote historische panden zich bevinden. Ook hier is er op de verlichting niet bespaard. Bij het grote theater gebouw, echt prachtig!!, zijn veel mensen en lijkt er op of er een première is van iets. Veel camera's, speciale verlichting maar het schijnt dat ze een serie aan het opnemen zijn en er een bekende acteur mee doet aan deze aflevering. Het meisje dat me al deze info geeft is ook zelf nog eens guide in Rio dus weet me van alle panden ook nog eens leuke info te geven! Stiekem toch balend dat mijn batterij van mijn camera leeg was ga ik met de metro terug. En kom vol energie aan in onze dorm.. waar iedereen slaapt!! Als ik de keuken in ga zit daar Jan, een van de duitse jongens. Ze doen een powernap voor het stappen. Haha oke er is hoop. Als ik bij kim ga kijken gaat het met haar nog niet veel beter. Er is een homeopatische russische dokter in het hostel en gezien we morgen een 28 urige busrit hebben besluiten we in de categorie beter iets dan niets hem te vragen even naar Kim te kijken. Hoewel het haast wel een voedselvergiftiging is, vermoedelijk suchi of zwarte bonen. Geven we hem toch een kans. Naar wat massage's en druppels zit zijn werk er op en hopen we maar dat kim zich na deze nacht wat beter voelt. Deze avond ga ik op stap met de duitse jongens en een amerikaans meisje. We gaan nu naar een andere club, waar echt een gigantische rij staat! Één van de medewerkers van het hostel die mee is heeft zo zijn connecties dus wij mogen achterlangs en krijgen allemaal een pasje (wordt alles wat je drinkt opgezet en aan het eind reken je af) Ik krijg als enige een gele, maar we snappen nog niet waarom. Bij het afrekenen zou mij dit in positieve zin duidelijk worden ;) Deze club is veel meer Posh zoals dat hier wordt genoemd. Opgedofte jongens en meiden. Beneden is er een samba band aan het spelen. Ze staan niet op een podium maar zitten midden in de zaal om een grote tafel. Zoals de traditie schijnbaar betaamt. Boven is er een dj die wel lekker draait. Gezien de verhoudingen hier 80% man en 20% vrouw is hebben de duitse jongens het hier snel voor gezien en gooien het erop dat ze de local club leuker vonden. Daarin ben ik het wel met ze eens hoewel de dj best leuk draait. Dus na mijn eerste malibu vertrekken we alweer. Bij het betalen blijkt dat ik maar 50% van de prijs voor alles hoef te betalen. Verlaat kerstkado zullen we maar zeggen ;) Maarja gezien het dus alleen op de entree en de malibu was, was het eigenlijk nog niet eens een heel groot cadeau ;) eenmaal op straat blijkt er eigenlijk toch niet wat anders te zijn en gaan we naar huis. Op zich nog niet eens zo heel erg nu we de volgende dag toch vroeg weg moeten voor de busrit.

Rio zelf is niet zo heel mooi, we hebben inmiddels mooiere steden en stranden gezien. Maar down town is wel de moeite waard en het stappen ook wel!

De busrit werd een rit van 32 ipv 28 uur dus zo onverwachts toch nog de langste rit voor zover. Maar behalve een houten kont viel het allemaal ook best mee en Kim is de rit goed door gekomen en is aan de beterende hand. Wel weer het leuke van z'n rit is dat je zoveel ziet!! Veel meer local dan wat je in de grotere steden treft, paard en wagen, gefabriceerde huisjes en natuurlijk natuur!!

We zijn nu in ons hostel in Salvador. En ons eerste aanblik van salvador is echt super! Zo kleurrijk :) Hier gaan we ons wel vermaken.

Voor zover een kerstverhaal en foto's vanaf Brazilië!

Liefs!

Fam. ten Have

Wat een prachtig verhaal weer!

Meiden, een super leuke jaarwisseling en een prachtig vervolg op jullie reis gewenst.
en natuurlijk voor de rest van 2012 ook alle goeds gewenst!

Groetjes Yvonne.

Marije

Hoihoi!
Hebben jullie Ipanema beach in Rio ook nog gezien? Volgens evert is die een stuk mooier dan copacabana.
Veel plezier in Salvador een een hele goede jaarwisseling gewenst!
Liefs Marije

Hey Ladies

Vanuit het vochtige en best wel warme Holland wensen wij jullie een niet te vergeten niet te geloven het meest spetterend, hartverwarmend nieuwjaars wisseling toe.

Hey Roanne het is weer eens tijd voor een Hug aan Kim

Ina

Hey Ladies is geschreven door mij (zie verhaal hierboven)

Sorry was ff vergeten mijn naam te plaatsen

Hier komt die als nog

Ina en de rest

Marco Waninge

Hey Roanne!

Die drijvende boom in Rio heb k hier met de kerst opt nieuws gezien, echt mooi ja! Nice ook dat je alvast t stadion hebt gezpot waar t NL elftal in 2014 wereldkampioen wordt :-) Heel veel plezier daar een alvast een hele goeie jaarwisseling! Wij gaan ons hier langzaam op maken voor t carbid schieten vanmiddag! Groetjes an Kim natuurlijk he! Xx Marco

Sandra Verbrugge

Happy New Year voor jullie! Wat heerlijk om af en toe zo'n heerlijk verslag te lezen als afwisseling van werkdag achter beeldscherm met niets anders dan VSK activiteiten hahaha.

groetjess en lekker genieten nog maar!!!

Martine Straver

De beste wensen voor dit nieuwe jaar!
Het is weer een prachtig verhaal geworden en Salvador ziet er erg leuk uit. En wat lijkt dat strand mij heerlijk. Hier is het alleen maar nat, veel wind en daardoor koud.

Geniet er nog maar van zolang het nog kan!