roanne.reismee.nl

Nog een klein verhaaltje voor het slapen gaan

Das pech, bus weg.. Zou het ons dan voor de eerste keer in onze reis zo zijn dat we een bus missen? De bus vertrok om 22:15 vanaf de busterminal. We hadden vandaag tijdens het reizen met de metro ontdekt welke halte we ook alweer moesten hebben om bij de busterminal uit te komen. Dus keurig ruim een uur voor tijd arriveren we bij de busterminal opzoek naar platform 48. We konden in eerste instantie alleen t/m 24 vinden. Bij wat na vraag moesten we bij de andere busterminal zijn en de man schreef de naam op. Op dit moment zijn we ons nog van geen kwaad bewust want we dachten dat het gewoon aan de andere kant van het station was ofzo. Toch konden we het niet vinden en spraken we wat agenten aan die zeiden dat we weer een metro kaartje moesten kopen voor een andere metro halte.. huh? We begrepen er eigenlijk weinig van tot een vriendelijke dame ons in verstaanbaar engels kon uitleggen dat we bij de hele verkeerde busterminal waren in Zuid ipv Noord. En dan praten we niet over Lochem zuid en noord maar Sao Paulo zuid en noord. We moesten zo snel mogelijk de metro zien te pakken dan konden we het misschien nog halen. Dus wij in snel vaart kaartje gekocht naar de metro gerend helaas vertrok er net eentje. Maar bij de metro's duurt het nooit lang. Dus met vijf minuten zaten we in de metro en keken we naar de lange lijn die we nog te gaan moesten. We hadden eigenlijk wel het idee dat we het zouden halen en anders ach ja maar iets eerder naar Rio, want Ouro Preto was maar voor één nacht. Behoorlijk relaxed zaten we dus eigenlijk wel de tijd uit, tot we zelfs nog voor 22:00 bij de juiste busterminal arriveerden en onze bus zelfs nog een vertraging had!! Niets aan het handje dus :) We werden gewoon een beetje bang gepraat en ik heb weer wat stof voor een spannend element in mijn blog dacht ik zo ;)

We arriveerden in de ochtend in Ouro Preto, vanaf de bus erheen weer mooie natuur gezien en het dorpje is een wonder op zich. De kleine oude huizen, alle kerken, de smalle klinkerwegen echt een local dorpje dat we nog niet echt gezien hadden. We starten de dag zeer ongebruikelijk eigenlijk met een powernap gezien we in de bus op één of andere manier niet de slaap konden vatten. Een ‘grappig' detail toch wel was een of andere gestoorde malloot die tijdens een tussenstop de bus inkwam lopen allemaal rare geluiden aan het maken was met het idee dat je dacht dat ie moest overgeven en zonder pardon schuin voor onze stoelen en voor Kim's stoel nog eens een gigantische scheet liet. Hij plofte op ander mans plek neer en werd toen pas vriendelijk door het personeel verwijderd. Ondertussen was de deo bus al aan de pas gekomen om het allemaal wat aangenamer te maken. Om weer even terug te gaan, na de powernap zijn we het dorpje ingedoken en hebben ons verwonderd over de kerken en huisjes. Niet alle kerken mocht je gratis naar binnen en zeker al geen foto's maken maar wat zagen ze er bijzonder uit van binnen! Terwijl sommige er van de buitenkant echt slecht onderhouden uitzagen. Op de weg terug liepen we echt stom toevallig langs een goudmijn, wel over gelezen in de lonelyplanet maar wist niet waar, we besloten de tocht te wagen en gingen met een guide de mijnen in. Gezien ik bij de regenbogen geen goud kon vinden dacht ik hier mijn kansen is reëler in te schatten, maar helaas de afgelopen 300 jaar zijn er te veel mensen mij voor geweest. De mijn functioneerde van 1711 t/m 1888 en kleine mannen/jongens vanaf 6 jaar werden ingezet om vanaf het diepte punt de stenen omhoog te brengen. Deze jongen werden eigenlijk nooit ouder dan 21. De jongens die lang waren hadden twee opties of ze gingen in de koffieplantages werken of toch in de goudmijn en werden op hun 11 de testikels verwijderd om testosteron verder te voorkomen en ze dus ‘klein' bleven. En zo de kans op te lange mensen te verminderen gezien ze zich niet meer konden voorplanten. U ziet bijzonder en veel informatie kregen we toegediend en dat moest misschien ook wel want de mijn stelde ook niet zo heel veel voor en werd dus met de verhalen gecompenseerd. De avond verliep rustig en konden ons weer overgeven aan ons slaap te kort.

Vandaag hebben we de rest van de kerken bezocht en hebben ons weer vergaapt aan de gigantische bouwwerken en de leuke straatjes. Dit is wel een erg kort verslag van deze dag maar met foto's hoop ik het toch nog wat op te leuken.

We gaan zo op naar Rio om daar kerst te vieren! Het was nog wel even een gepuzzel want de prijzen zijn echt schandalig hoog met name met oud en nieuw. En daarom hadden we in Nederland al wat geboekt in Salvador gezien de aanbetaling een schijntje is wat het ook niet z'n groot risico. We wilde in eerste instantie tot de 29e in Rio blijven en dan richting Salvador. Maar vanaf de 28 gaan de prijzen van nog geen 10 euro per nacht naar 75 per nacht! Dus Rio geboekt van 23e t/m 27e wat inhoudt 28e uitchecken en gezien we in Salvador al wat hadden staan konden we naar nog zo twee nachtjes bij boeken voor dezelfde prijs! Een financiële meevaller in de toch al dure December maand is nooit weg! Ja December blijft een dure maand, ook hier ;)

Vanuit Brazilië wil ik jullie allemaal hele fijne kerstdagen wensen :)

Liefs

Marco Waninge

Hey meiden!

Mooie verhalen weer en gave foto's, vooral die watervallen, supergaaf!
Wij gaan hier vanavond effe een apres ski partytje op de kleine markt meepakken, hoe anders is het daar bij jullie!
Fijne kerstdagen gewenst en geniet er van!

Xx Marco

Daphne

Hej! Ik ben weer bij wat betreft de verhalen en de foto's :-). Echt super om te lezen en foto's zijn echt heel erg mooi!! Geniet ervan en hele fijne kerstdagen!!
Liefs Daphne

Jochem van Kats

Wat een lang-onvriendelijk volk daar in die goudmijn! ;) fijne kerst gewenst in rio!!

Sanne

Hey meiden. Bij deze wens ik jullie fijne kerstdagen! Bedankt voor je echte kaart en echte kerstkaart ;-) Veel liefs Sanne.